“Piramida për një kohë të gjatë ishte si kujtim i një regjimi brutal dhe dekadave të zhgënjimeve që pasuan në Shqipëri. Tani, ajo është simbol i një qyteti që aspiron të jetë “Tel Avivi i Ballkanit” i teknologjisë së lartë”.
E ndërtuar në vitet 1980 për të përkujtuar një tiran të vdekur në stilin faraonik, piramida e betonit dhe e qelqit në qendër të kryeqytetit të Shqipërisë, Tiranës, po shkatërrohej në kohën kur inxhinierët dhe punëtorët e ndërtimit arritën për ta shpëtuar.
Xhamat ishin të thyer, shkruan ai, të pastrehët flinin në ambientet e saj ‘shpellore’, e lyer me mbishkrime dhe me erë të keqe urine. Shishe dhe shiringa të zbrazëta mbuluan dyshemenë, e cila u mbulua me mermer të lëmuar kur piramida, një faltore e diktatorit të ndjerë komunist të Shqipërisë, Enver Hoxha, u hap për herë të parë në 1988, por që atëherë ishte zhveshur nga vandalët dhe hajdutët.
“Vendi ishte një gërmadhë”, kujton Genci Golemi, inxhinieri i kantierit, vizitën e tij të parë. “Gjithçka ishte vjedhur.”
Për kryebashkiakun e Tiranës, Erion Veliaj, ndryshimi prej 22 milionë dollarësh i piramidës tregon se si ai e imagjinon kryeqytetin – si “Tel Avivi i Ballkanit”, një qendër e teknologjisë së lartë që ofron vende pune dhe premtime për një vend që ishte kaq i varfër dhe larg botës moderne nën diktaturën e Enverit, i cili vdiq në 1985.
“Në vend që të jetë një shpërthim nga e kaluara, do të shpërthejë në të ardhmen,” tha kryebashkiaku për piramidën, duke lënë mënjanë faktin se Shqipëria është ende një nga vendet më të varfra të Evropës dhe më e njohur si një burim i migrantëve ekonomikë sesa inxhinierë softuerësh, shkruan New York Times.
“Hoxha do të rrotullohet në varrin e tij për të parë memorialin e tij të shndërruar në një festë të kapitalizmit, të punës dhe të së ardhmes”, tha Veliaj, duke qëndruar në majë të piramidës, e cila është rreth 70 metra e lartë.
New York Times vazhdon më tej se shumë vende në skajin lindor të Evropës dikur komuniste kanë luftuar me pyetjen se çfarë të bëjnë me strukturat masive të mbetura nga e kaluara që shumica e njerëzve do të donin të harronin.
Ai tha se ishte frymëzuar nga rindërtimi i Rajhstagut në Berlin nga arkitekti britanik Norman Foster, i cili i shtoi një kube xhami një ndërtese të lidhur prej kohësh me të kaluarën naziste të Gjermanisë dhe e ktheu atë në një simbol të mbushur me dritë të demokracisë moderne të vendit.
Shqipëria ishte vendi i fundit në Evropë që hoqi dorë nga komunizmi, duke e bërë këtë në vitin 1991 me një furi sulmesh ndaj statujave të zotit Hoxha, sallës së tij përkujtimore dhe gjithçka që ai përfaqësonte.
Temperaturat përfundimisht u qetësuan, duke i hapur rrugën Shqipërisë për të aplikuar për t’u anëtarësuar në Bashkimin Evropian në 2009 dhe për të fituar statusin e kandidatit në 2014 për hyrjen e ardhshme në bllok, të cilit ende nuk i është bashkuar.
Gjatë gjithë këtij udhëtimi të turbullt, piramida e Hoxhës u shfaq mbi Tiranë, duke u prishur ngadalë dhe në dukje duke tallur çdo qeveri të re shqiptare me kujtimet e saj për një sistem stalinist që pakkush dëshironte ta kthente, por zëvendësimi i të cilit kishte ushqyer kaq shumë zhgënjim.
Një nga detyrat e tij të para dhe më të frikshme, tha zoti Çupi, ishte të hiqte qafe një statujë mermeri prej 22 tonësh të diktatorit të ndjerë në sallën kryesore. Heqja e saj, besonte ai, ofronte shpresën e vetme për të shpëtuar piramidën nga turmat e zemëruara antikomuniste që donin të shkatërronin të gjithë ndërtesën.
Statuja ishte aq e madhe dhe e rëndë sa lëvizja e saj rrezikonte të thyente dyshemenë dhe të rrëzonte piramidën. Ambasada italiane propozoi ngritjen e statujës nga çatia me helikopter. Të tjerë sugjeruan prerjen e tij në copa me një sharrë të veçantë. Në fund, Llesh Biba, një regjisor i ri teatri që punonte si zdrukthëtar në piramidë, iu vërsul statujës Hoxhës me një vare, duke e goditur në kokë dhe në trup, shkruan më tej NYT.
Kriza shëndetësore e zotit Biba krijoi atë që u bë një model i gjatë fatkeqësie i lidhur me një ndërtesë që, sipas Martin Matës, bashkëdrejtuesit të Fondit Shqiptaro-Amerikan të Investimeve, i cili ndihmoi në financimin e punës së rindërtimit, “dukej e mallkuar”.
Në mungesë të parave për ta mbajtur piramidën të funksiononte si qendër kulturore, autoritetet e kthyen atë në një pronë me qira.
Me kalimin e viteve, piramida filloi të shpërbëhej, u pushtua nga banorët dhe u mbush me të rinj që përdorën muret e saj të jashtme të pjerrëta prej betoni si rrëshqitje. Planet e guximshme për t’i dhënë strukturës një qëllim të ri erdhën dhe shkuan, duke përfshirë një projekt të dështuar të promovuar nga ish-kryeministri i Shqipërisë, Sali Berisha, për ta kthyer piramidën në një teatër të ri kombëtar.
Në vitin 2010, piramida ishte bërë një simbol kaq i turpshëm i dështimit, saqë ligjvënësit kërkuan që ajo të shembet dhe u kërkuan arkitektëve austriakë të krijonin një plan për të ndërtuar një ndërtesë të re parlamenti në tokën e saj. Edhe kjo përpjekje dështoi, shkruan New York Times.
Rinovimi aktual më në fund theu vargun e dështimeve.
Drejtues i përpjekjes aktuale është kryebashkiaku i Tiranës, Veliaj, një aleat i ngushtë politik i kryeministrit të Shqipërisë në dekadën e fundit, Edi Rama, një ish-artist që ka marrë lëvdata, madje edhe nga disa rivalë politikë, për lëkundjen e reputacionit të së shkuarës së vendit për kaos.
Arkitekti Maas tha se gjatë rinovimit, ai u përpoq të “kapërcejë të kaluarën, jo ta shkatërrojë atë” duke ruajtur strukturën bazë të piramidës, duke e hapur atë më shumë ndaj dritës së diellit dhe duke modernizuar brendësinë për ta pastruar atë nga lidhjet me zymtësinë e Shqipërisë.
Shumë banorë e kanë kujtim rrëshqitjen në shpatet e piramidës, dizajni i ri përfshin një zonë të vogël për rrëshqitje. Megjithatë, shumica e mureve të jashtme tani janë të mbuluara me shkallë, në mënyrë që vizitorët të mund të ecin deri në majë, madje ka edhe ashensor.
Por kjo është një pikëpamje e pakicës. Z. Çupi, i cili pasi qendra e tij kulturore u rrëzua, mbështeti kërkesat për shembjen e godinës, tani vlerëson ridizajnimin si një shenjë se Shqipëria mund të kapërcejë fantazmat e saj komuniste dhe demonët postkomunistë.
“Ne të gjithë donim të ishim pjesë e Perëndimit, por nuk e dinim vërtet se çfarë do të thoshte,” tha ai, “Piramida tani është transformuar plotësisht dhe kjo më jep shpresë për këtë vend.”/ The New York Times