(Me shkas)
“Megjithatë, Sofistët na lanë mesazhin më të rëndësishëm politik, atë se si duhet ti zgjedhim fjalët kur flasim aty ku merren vendimet”.
Filozofët Kozmopolit para Sokratian, ishin ata që u përpoqën ti shpjegonin fenomenet dhe dukurit natyrore përmes vrojtimit. Filozofia e tyre ishte bazuar në idenë e njohjes së ndryshimit. Uji, ajri, zjarri janë fillimi: “Gjithçka rrjedh gjithçka ndryshon”. (Herakliti)
Për herë të parë zotërat u margjinalizuan duke u bërë: “Njeriu masa e çdo gjeje”. (Protagora); “Njihe veten tende”. (Tales)
Ata ishin aq të përkushtuar në vëzhgimin e qiellit sa ecnin me kokën lart. Talesin e kishte tallur një bukuroshe, kur ai kishte rënë në bunar. “Nuk kam kohë të shikoj pas thembrave të mia, kur e vrojtojë diellin”- i ishte përgjigjur ai.
Por për një kohë relativisht të shkurtër dolën në skenë filozofët e rinj. Për ta filozofia e vjetër ishte e zbrazët, naive e mbi të gjitha e padobishme. Ata ishin Sofistët, dmth të mençurit. Këta njerëz praktik, i hoqën sytë nga qielli dhe vëzhgonin njeriun, (nga objekti te subjekti), sepse ishin skeptik për mundësin e njohjes absolute të së vërtetës. Sipas tyre vet filozofët e vjetër “pronarët idealist të së vërtetës” nuk e dinin, për shkak se ajo ishte individuale (për dikë ishte uji, për tjetrin ajri ose zjarri). Por nëse nuk mund të arrihet deri te e vërteta, atëherë gjithçka është relative "Çka është e vërtetë sot, nuk është e vërtet nesër”. Pra e vërteta është e ndryshme për njerëzit e ndryshëm e që dmth "Njeriu është masa e çdo gjeje", "Ata që janë le të jenë, ata që nuk janë të mos jenë".
Sofistët e kanë pasuruar debatin dhe përmes retorikës e kërkonin besimin e njerëzve. Për ta arritur qëllimin, i kushtonin kujdes kuptimit të çdo fjale e cila duhej ta kishte mesazhin e saktë që folësi donte ta përcilte te dëgjuesit të cilëve duhej t’iu bëjë përshtypje. Për këtë shkak ata hapën shkolla të kushtueshme për të pasurit, ku perfeksionoheshin teknikat e antitezave për argumentim. Argumentin e mirë mësuan ta forcojnë, të keqin ta dobësojnë dhe kur ju duhej e bënin të kundërtën. Prandaj janë quajtur imoral!
Sofistët i kanë mësuar shkathtësitë për ti bërë dhe mbrojtur propozimet e tyre nga kritika në kuvende. Dhe kështu, nga argumentimi i mirë lindi korrupsioni dhe krimi!
Pas Themistokliut të famshëm, prijësi më i dalluar i Athinës ka qenë Perikleu. Ai politikisht ishte mbështetur në shtresën e varfër (Ekleze) me të cilët i rrëzoi nga pushteti Aeropagët e pasur dhe u bë njeriu i parë i pushtetit.
Perikleu nuk e ka ndarë kurrë pushtetin me askënd. Është këshilluar nga e dashura e tij e mençur Aspasia (mësuesja e Platonit) e cila ka qenë e huaj. Ai ishte i afërt me popullin, por rrallë paraqitej para tij, sepse e kishte shumë frikë debatin me të. Zakonisht i dërgonte këshilltarë e vet. Për të marr vendime të mira i ka mbajt afër njerëzit me ndikim, sepse e ka ditur se vendi forcohet kur merren dhe zbatohen disa vendime të mëdha. Ka qenë orator i madh sa kur fliste sytë i vetëtinin dhe zëri i bubullonte. Nuk ka qenë i korruptuar dhe nuk ka marr kurrë para nga askush.
Për ndërtimin e Athinës ka angazhuar ata që nuk kanë qenë për luftë, të cilët i ka bë të dobishëm në punë. Athina gradualisht ishte bërë mbretëria e demokracisë, politikës, shkencës, filozofisë, artit, shkollës, debatit dhe shtatoreve të mrekullueshme.
Perikleu, kurrë nuk e pranonte humbjen në gara. Kur rrëzohej nga Tukididi, le që nuk e pranonte, por arrinte ti bindte edhe ata që e kishin parë atë me sytë e tyre.
Ata kanë qenë të paditur dhe prepotent. Sokrati dhe Platoni i akuzuan se qëllimi i tyre nuk është e vërteta dhe virtyti, por vetëm paraja. Për më keq, filozofia sofiste u bë shkak që pas vdekjes së Perikleut të shkatërrohet Athina.
Vartësit e tij, nga frika se do ta humbin pushtetin, iu nënshtruan kërkesave të popullit dhe kështu filloi qeverisja e masës. Retorika e bekuar e tyre u shndërrua në mallkimpër Athinën. Dhe ajo erdhi shumë shpejt.
Pesë vite më vonë, të tillët e dënuan edhe Sokratin, simbolin e njeriut të mençur. Ai para ekzekutimit të dënimit me vdekje u thotë: “Koha është të nisemi, unë drejt vdekjes, ju drejt jetës. Se kujt do ti dal më mirë, kjo do të duket shpejt”!