Mbase jemi dëshmitarë, jo vetëm të fundit të Luftës së ftohtë apo të ikjes së një periudhe të veçantë të historisë së pas luftës, por të fundit të historisë si të tillë... kjo është pika e fundit e evolucionit ideologjik të njerëzimit dhe universalizmi i demokracisë liberale perëndimore si formë përfundimtare e sundimit njerëzor. Në botë kanë triumfuar kultura e konsumit, Perëndimi dhe ideja perëndimore – Frensis Fukujama
Joshihiro Frensis Fukujama (Yoshihiro Francis Fukuyama, Çikago,27.10.1952-) është filozof amerikan, analist politiko-ekonomik dhe autor. Është i njohur për librin e tij “Fundi i historisë dhe njeriu i fundit” në të cilin pohon se përhapja e demokracive liberale, e tregut të lirë dhe e mënyrës perëndimore të jetesës - në mbarë botën, janë pika të fundit në evolucionin socio-kulturor të njerëzimit dhe formë përfundimtare e rregullimit njerëzor. Por, në librin e vet “Mirëbesimi: Dilemat sociale dhe ndërtimi i prosperitetit”, e ndryshoi pozitën e vet paraprake dhe e pranoi se kultura nuk mund të ndahet lehtë nga ekonomia. Fukujama është i ndërlidhur po ashtu me paraqitjen e lëvizjes neo-konservatore, nga e cila më vonë u distancua. Është bashkëpunëtor i lartë i Qendrës për Demokraci, për Zhvillim dhe për Sundimin e së Drejtës pranë Universitetit Stenford (Stanford University). Paraprakisht ka punuar si profesor dhe si drejtor i Programit zhvillimor ndërkombëtar në Shkollën e Studimeve Përparimtare Ndërkombëtare pranë Universitetit Xhon Hopkins (Johns Hopkin University).
Frensis Fukujama lindi në Hajd Park (Hyde Park) në afërsi të Çikagos (Chicako). Babai i tij Joshio Fukujama (Yoshio Fukuyama, 1921-1995) është brezi i dytë i amerikanëve japonezë. Ishte klerik protestant. Doktoroi në sociologji në Universitetin e Çikagos. Nëna e Frensis Fukujamës, Toshiko Kavata Fukujama (Toshiko Kawata Fukuyama) ka lindur në Kjoto (Kyoto) të Japonisë. Është bijë e ekonomistit prominent Shiro Kavata (Shiro Kawata, 1883-1942) i cili ka qenë themelues i Departamentit të Ekonomisë në Universitetin e Kjoto (Kyoto University) dhe rektor i parë i Universitetit të Osakës. Vitet e fëmijërisë, Frensis Fukujama i kaloi në Nju-Jork. Në vitin 1967, familja e tij shpërngulet në Pensilvani. Frensis Fukujama e vazhdon arsimimin në Kolegjin shtetëror të Pensilavanisë (State College, Pennsylvania).
Që prej studimeve universitare në Kornel, mbante kontakte me asociacionin Telluride. Anëtarë të këtij asociacioni ishin edhe intelektualë të tjerë të rëndësishëm. Midis tyre edhe teoricieni i fizikës, laureat i çmimit “Nobel” për fizikë Stivën Vinberg (Steven Weinberg, 1933-2021),dijetaripolitik amerikan e diplomati Pol Volfovic (Paul Wolfowitz, 1943-) dhe gazetarja televizive amerikane Ketlin Sulivan (Kathleen Sullivan, 1953-).
Frensis Fukujama ishte profesor i ekonomisë politike ndërkombëtare pranë biznesmenit amerikan Bernard L. Shvarc (Bernard Leon Schwartz, 1925-) dhe drejtor i Programit ndërkombëtar për zhvillim pranë Pal H. Niçe – Shkolla për Studime Përparimtare Ndërkombëtare.
* * *
Lëmi i studimit të Fukujamës është Filozofia bashkëkohore amerikane. I takon shkollës së liberalizmit dhe të neo-konservatorizmit. Veprimtaria kryesore e tij është historia e filozofisë, fundi i historisë, post-humanizmi, evolucioni, trans-humanizmi.
Në vitin 1992 Fukujama botoi librin me 418 faqe “Fundi i historisë dhe njeriu i fundit” (The End of History and The Last Man).
“Mbase jemi dëshmitarë, jo vetëm të fundit të Luftës së ftohtë apo të ikjes së një periudhe të veçantë të historisë së pas luftës, por të fundit të historisë si të tillë... kjo është pika e fundit e evolucionit ideologjik të njerëzimit dhe universalizmi i demokracisë liberale perëndimore si formë përfundimtare e sundimit njerëzor”.
Kjo ese hasi në kritika të një numrit të madh intelektualësh, si në ShBA, ashtu edhe në Japoni, në Evropë, në Brazil, në Afrikën e Jugut etj. Këtyre kritikave Fukujama do të përpiqet t’u përgjigjet me sqarime plotësuese. Shpejt pas kësaj do të tërhiqet nga Departamenti i Shtetit (State Departmen) dhe do ta shkruajë librin “Fundi i historisë dhe njeriu i fundit” ku do ta arsyetojë tezën e vet për fundin e evolucionit ideologjik të njeriut.
* * *
Në vitin 2002 Fukujama botoi veprën e vet “E ardhmja jonë postume” (Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution, 2002). Në këtë vepër Fukujama paralajmëron për rreziqet ndaj demokracisë liberale që do të mund të shfaqeshin si rezultat i zhvillimit të shkencave bio-teknologjike.
Në këtë vepër Fukujama pohon se bio-teknologjia do t’u mundësojë njerëzve ta kontrollojnë evolucionin e vet, ta ndryshojë natyrën njerëzore. Kësisoj vihet në rrezik demokracia liberale. Një prej pasojave të mundshme të zhvillimit të shkencave bio-teknologjike është ndryshimi i natyrës njerëzore dhe krijimi i pabarazive radikale.
* * *
Veprimtari politike dhe intelektuale – neo-konservatorizmi:Me rastin e krijimit të “Doktrinës së Reganit” (Reagan Doctrine), Fukujama ka luajtur rol kryesor në administratën e presidentit Ronald Regan (Ronald Wilson Reagan, 1911-2004). Në gjysmën e parë të viteve ’90 të shekullit XX, Fukujama ka ushtruar ndikim të madh për forcimin e neo-konservatorizmit (Neoconservatism) në politikën e jashtme të ShBA-së. Ai ka qenë anëtar aktiv i institutit politik (think tank), Projekt i shekullit të ri amerikan (Project for the New American Century). Detyrë kryesore e këtij asociacioni ka qenë përhapja e idesë për dobinë nga roli udhëheqës i ShBA-së në botë, duke potencuar me këtë rast se hegjemonia e ShBA-së është e dobishme, si për Amerikën, ashtu edhe për botën.
Pas sulmeve terroriste të 11 shtatorit të viti 2001, Fukujama është një prej dyzet nënshkruesve të peticionit të aktorit, komikut, shkrimtarit, producentit dhe regjisorit të filmit, amerikanit Uilliam Kristoll (William Edward Crystal, i njohur si Billy Crystal, 1948-)të datës 20 shtator 2001 me të cilën iu kërkua presidentit Xhorxh V. Bush (George Walker Bush, 1946-)që të zihet apo të vritet udhëheqësi i lëvizjes islamike militante Al Kaeda, Osama bin Laden, Rijad, 1957 – i vrarë prej amerikanëve në Abbottabad të Pakistanit më 2 maj 2011). Me këtë rast u potencua se nevojitet ndërhyrje ushtarake në Irak dhe rrëzimi Sadam Huseinit.
Por, në fillim të viti 2002 Fukujama fillon të distancohet nga agjenda neo-konservatore e presidentit Xhorxh V. Bush, dukei theksuar pasojat negative që do të lindnin nga ndërhyrja ushtarake, në vend të komponentë diplomatike dhe qasjes unilaterale ndaj Lindjes së Afërt në politikën e jashtme.
- E zmadhoi pa arsye rrezikun nga fundamentalizmi islamik;
- Shkaktoi reagime negative, sipas të cilave ShBA synon të shtrijë hegjemoninë e vet në botë; Sipas këtyre reagimeve ShBA-ja nuk bashkëpunon me Kombet e Bashkuara dhe me organizatat e tjera botërore; në shumë vende të botës u forcua anti-amerikanizmi;
Fukujama beson se ShBA-ja ka të drejtë t’i promovojë vlerat e veta në botë, por deri në masën që ai e quan Vilsonizëm realist (realistic Wilsonianism). Me fjalë të tjera, ShBA-ja duhet ta zbatojë ndërhyrjen ushtarake vetëm si mjet të fundit dhe si shtojcë e masave të tjera. ShBA-ja shpenzon për forcat e veta ushtarake më tepër se pjesa tjetër e botës bashkërisht. Por, lufta në Irak dëshmon se ndërhyrja ushtarake amerikane nuk është plotësisht efektiv. Në vend të përdorimit të forcës, ShBA-ja duhet ta nxitë zhvillimin politik dhe ekonomik dhe të ketë qasje më fleksibile ndaj asaj që ndodh në vendet e tjera. ShBA-ja duhet të angazhohet për përhapjen e arsimimit, t’i prezantojë fshehtësitë e zhvillimit ekonomik dhe politik, të japë ndihma financiare. Duhet të angazhohet për t’i bindur njerëzit, në rastin konkret irakianët, që të mos presin ndihmë nga jashtë, por me forcat e veta të punojnë në dobi të vendit të tyre.
Fukujama potencon se duhet të ripërtërihet kredibiliteti i institucioneve ndërkombëtare, i rrënuar nga veprimet e administratës së presidentit Xhorxh V. Bush. Në politikën e jashtme, përdorimin e forcës ushtarake, ShBA-ja duhet ta kombinojë me mbështetjen dhe legjitimitetin të siguruar nga organizatat ndërkombëtare. Kjo tezë e e Fukujamës që ka të bëjë me Vilsonizmin realist të ri, është sqaruar në hollësi në librin e tij America at the Crossroads: Democracy, Power, and the Neoconservative Legacy.
Gjatë zgjedhjeve presidenciale në ShBA të vitit 2008, Fukujama e mbështeti kandidatin e demokratëve - Barak Obamën (Barack Obama, 1961-) i cili i fitoi zgjedhjet presidenciale. Fukujama është anëtar i Këshillit të këshilltarëve të Pyle Center për studime të Azisë Verilindore në National Bureau of Asian Research. Është anëtar i Këshillit drejtues të Global Financial Integrity. Është anëtar i Këshillit ekzekutiv të Inter-American Dialogue.
* * *
Çejni, Dik (Richard Bruce “Dick” Cheney, 1941-) nënkryetar i ShBA-së gjatë presidencës së Xhorxh V. Bushit në periudhën e viteve 2001-2009.
* * *
“Fundi i historisë dhe njeriu i fundit” (The End of History and The Last Man);
- Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. Free Press, 1995.
- Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution. Farrar, Straus and Giroux, 2002. (E ardhmja jonë postume)
- State-Building: Governance and World Order in the 21st Century. Cornell University Press, 2004.
- After the Neo Cons: Where the Right went Wrong. Profile Books, 2006. (N.B. Published in the US as America at the Crossroads)
- Falling Behind: Explaining the Development Gap between Latin America and the United States, ed. (Oxford University Press, 2008).
Fukujama ka botuar edhe një numër të madh esesh në revistat më prestigjioze të botës.